kelanatinta

“Dengan nama Allah berserta asma-Nya tidak akan mudharat sesuatu yang ada di langit dan bumi. Dan dialah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” [Doa Nabi]

Sakit itu hanya tidak selesa buat sementara. Ia berlaku atas faktor dalaman manusia, yang kadangkala bukan sebab apa yang kita lakukan tetapi sejak lahir. Dan mungkin juga atas kelalaian.

Tetapi bukankah sebelum kita sakit kita berjaga-jaga dari keadaan sedemikian berlaku ke atas diri?

Anna memberitahu dan berpesan pada diri yang masih demam ini...dan juga pada semua..

Sakit itu memang satu rahmat tapi knp ALLAH jadikan penyakit?

“Sesungguhnya ALLAH tidak menganiaya manusia sedikitpun, tetapi manusialah yang menganiaya diri mereka sendiri”
(Yunus: 44)

Sesungguhnya ia datang dari tangan manusia sendiri..kita yang mendatangkan penyakit,tapi tak dinafikan itu juga satu ramat ALLAH untuk menguji hambanya.

“ALLAH tidak membebani seseorang dengan ujian yang di luar kemampuannya”
(Al-Baqarah: 186)

Kadang-kadang kita leka, dan sakit itu lah menjadikan kita ingat pada yang ESA..mse sakitlah,kita dapt rase betapa lemahnye kita tanpa-Nya..

But still mencegah lebih baik dari mengubati!

Hilangnya sedikit nikmat kesenangan menyedarkan dan mengingatkan seseorang kepada Tuhan. Begitu juga hilangnya nikmat kesihatan.

Dan barangkali itu menjadikan seseorang bertemu pintu taubat;

“Dan sesungguhnya Kami telah menguji Sulaiman dan Kami jadikan (dia) tergeletak di atas kursinya sebagai tubuh (yang lemah karena sakit), kemudian ia bertaubat”

[Surah Shaad : 34]

“Allah menurunkan penyakit dan menurunkan pula ubatnya, diketahui oleh yang mengetahui dan tidak akan diketahui oleh orang yang tidak mengerti” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Oleh yang demikian Rasulullah ada berpesan kepada umatnya;

“Mohonlah kepada Allah keselamatan dan afiat (kesihatan). Sesungguhnya tiada sesuatu pemberian Allah sesudah keyakinan (iman) lebih baik daripada kesihatan. (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Level kesihatan adalah selepas keyakinan (iman). Bermakna tinggi nilainya, apabila kita memohon afiat kerana dengan MERASANYA nikmat kesihatan, kita akan MERASANYA nikmat beribadah....

“semakin sayang Allah kepada kita, semakin diuji iman kita kepadaNYA..namun dirawat NYA dengan sebaik2 penawar iaitu ketenangan pada hati..”

“andai tidak ditimpa kesakitan, masakan kita kenal apa itu erti kesenangan..”

…………besyukur dengan nikmatNYA..:)...

Allah..semoga Anna cepat sembuh dari saki nih...ameen..(doakan diri sendiri) ^_^

Labels: , , edit post
Reactions: 
1 Response

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...