kelanatinta
Alhamdulillah...Alhamdulillah...
I have Allah..I have Islam..I have Habib which always
stay by my side..
All of this make me strongly feel love, feel peace, feel strength
externally and eternally to move on till
the end of my time..
For the rest of my life...
my soul, my life, my breath, my love is for sake of Allah..
everything, make me fall in love with Allah..
I love to do it...
I accept it with great thankful to HIM..
because of HIM..because of Allah..
I will make myself always ready to fight for Allah..
Die for HIM..
to gain the promises..
to gain the Jannah..
Labels: 0 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta

Duhai saudara2...Cinta itu di dalam hati...bagaikan kita punyai sebuah rumah...Rumah itu sentiasa dikunjungi tetamu...Ada yang baik dan ada yang buruk.Terkadang rumah itu cantik apabila kita kemaskan,kita hiaskan dengan perabot KETAKWAAN,diwarnai indah dengan warna-warna KEIMANAN bahkan menjadi perhatian jika dilengkapi dengan kelengkapan ILMU pengetahuan.Tetamu yang baik hadir menambah perabot rumah mu, wahai kawanku...Dia mengindahkan lagi warna pada dinding hatimu bahkan sentiasa mengajak memenuhi rumahmu dengan kelengkapan ILMU...


Dan ketahuilah duhai saudara2ku...Tetamu burukmu hanya ingin mencuri perabotmu,merosak dinding hatimu dan melenyapkan kelengkapanmusehingga rumahmu roboh dan kau sendiri ditelan bumi kemaksiatan...Suatu hari, bayu lembut menyapa telingamu,mengkhabarkan tentang tetamu yang bernama CINTA ingin bertandang ke rumahmu...Dan berhajat tinggal di dalam kamar hati mu...


Kau gembira mendengarkannya...Maka tatkala sang CINTA sampai di hadapan pintu rumahmu...Apa yang akan kau lakukan ???menerimanya sedangkan rumah mu bersepah tak terurus ???Dengan perabot TAKWA yang reput dan sudah lapuk tak diganti,dan warna-warna IMAN yang luntur tak diperbaharui...Dan hiasan kelengkapan ILMU yang masih belum mencukupi ???Sekalipun hatimu berat...


Pintalah sang CINTA itu pulang...Beritahulah kepadanya... :Maafkan aku...Aku masih belum bersedia untuk menerima kau sebagai tetamuku...Kerana...Aku ingin menggantikan perabot TAKWA ku kerana ia sudah reput tak bermaya...Agar TAKWA ku mengingatkan aku agar aku mencintaimu tanpa melupai PENCIPTA ku,yang Maha Pengasih...


Dan kau sendiri selesa beristirehat di dalam hatiku...kerana aku ingin memperbaharui warna IMAN pada dinding rumah (HATI)ku...Agar hilanglah gelisahmu,reduplah hatimu dan tenanglah jiwamu saat kau memandangwarna-warna IMAN yang indah berseri...Terang dan menerangi...Kerana aku ingin menambah segala kelengkapan dan hiasan ILMU dalam rumahku...Agar kau selesa baring atas hamparan permaidani HARTA ku dan kau selesa dengan tutur bicara HIKMAH ku...


Kau tahu wahai CINTA ???Kerana setelah aku menerima mu sebagai tetamu ku...AKU TAK AKAN BIARKAN KAU KELUAR DARI RUMAHKU BUAT SELAMANYA.......


Duhai saudara2.....Sungguh cinta itu indah,Namun ia adalah satu anugerah apabila kita sudah mampu dan bersedia...Tetapi bagi pelajar macam kita ???Cinta itu biasanya hanyalah musibah...


Cintailah ALLAH...Yang sentiasa mencintaimu,memeliharamu dan mengasihimu...Saat mereka bertanya...Mengapa kau mencintai ALLAH ?


katakanlah wahai saudara2ku...Kerana ALLAH lah yang menciptakan aku,memeliharaku dalam rahim bondaku,kerana aku Mendengar namanya saat bapaku berseru di telingaku...Kerana Dia yang menumbuhkan dagingku...Dan mengukuhkan tulangku...Dan sentiasa memaafkan segala salah - silapku...Tutur bicara mulutku...


Bagaimanalah aku mampu untuk mencintai sesuatu atau sesiapa melibihi ALLAH...Aku tak menemui alasan untuk mengingkari Nya...Hidup dan matiku.......Segalanya untukNya......

Labels: 0 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta

Ketahuilah dirimu yang menjadi mujahidku…

Kasih dan cintaku padamu bukanlah semata-mata siapa dirimu..tetapi semuanya kerana Allah..tetapi cukupkah aku mengatakan bahawa aku mencintaimu? Aku sayang padamu? Ketahuilah wahai mujahidku..segala rasa yang ada kini adalah rasa yang dikurniakan DIA pada kita..maka berbahagialah dengan itu..namun ISLAM itu menjanjikan yang INDAH pada yang MEMELIHARANYA


Ketahuilah dirimu yang menjadi mujahidku…

CINTA+SAYANG+RINDU+KASIH++++++ hanya akan ku lafazkan, apabila bersama yang HALAL bagiku…kerana apa? Kerana bagiku KEMANISANNYA akan lebih terbalas dan akan BERGANDA kebaikannya nanti..mengapa aku tak ucapkannya padamu? Kerana aku mengimpikan KEMANISAN itu..aku impikan itu…dan ketahuilah, aku menghargai segala-galanya dengan rasa yang tak terluah…DIA juga Maha Mengetahui segalanya dalam hatiku…


Ketahuilah dirimu yang menjadi mujahidku…

Doaku tak pernah putus dalam memohon kepadaNYA agar terus ditetapkan dirimu untukku..agar terus ditetapkan hatimu bagiku..dan ketahuilah aku mengetahui, dirimu juga mengimpikan hal yang sama…maka kita mempunyai impian yang sama..BERSATU MENUJU CINTANYAMENUJU REDHANYA…dan aku akan menunggu dengan setia mujahidku menjemputku untuk terus pacu HATI dan JIWA MENUJU CINTA ILAHI YANG ABADI


Ketahulah dirimu yang menjadi mujahidku…

Fasa demi fasa, tahap demi tahap, peringkat demi peringkat akan dilalui…kerana kita mengetahui, perjalanan itu jauh..dan BEKALAN itu perlu untuk kita mengharunginya…maka katika inilah UJIAN dan DUGAAN akan menerpa..maka, BERSABARLAH..bersabarlah..bersabarlah…itu yang selalu dikatakanNYA dalam Kalam yang Agung…dan itu juga dirimu selalu berkata padaku dan peringatanku pada diriku dan dirimu…


Ketahuilah dirimu yang menjadi mujahidku…

Bagai ombak menghempas pantai, semuanya ada hikmah disebaliknya..semoga kita tidak terleka..Kelekaan membawa kerugian, ketakwaan paling utama..Moga taubat ku diterima, dibawah keredhaan Mu Ilahi..Dunia tidak laksana embun yang dingin, tidak sedingin sang bayu pagi..Dilanda gelisah tiada pedoman, mencari jalan Ilahi..

Angin bertiup membawa berita duka, menyentuh rasa hati naluri berdebar..Mengenang diri tiada pedoman, memohon keampunan..Lantaran sepi di jiwa ini, dilindungi gelisah tanpa iman Ilahi
Dunia sepi bagai tiada penghuni, kosong hati ini terpancar duka..


Ketahuilah dirimu yang menjadi mujahidku…

Makin kita mendekati-Nya, makin kita diuji, makin banyak doa, makin banyak ujian menimpa, kerana segala yang dipinta tidak akan datang dengan segera, tapi ia akan diperolehi apabila kita berjaya mengharungi ujian yang diberi oleh-Nya kerana Allah tak memberi apa yang kita mahu, tetapi Dia memberi apa yang kita perlu…


Ketahuilah dirimu yang menjadi mujahidku…

Ku bangga melihatmu derita dalam perjuangan dari melihatmu gembira dalam kelalaian..Ku bangga mendengar tangisanmu kerana pengorbanan dari melihat tawamu dalam pengkhianatan…Ku bangga andai dikau syahid di medan kebenaran dari hidup dalam kesesatan…Kerana jangan lupa..Muliamu bukan pada pangkat dan harta, paras rupa atau popularity…Tapi kerna KETAQWAAN DAN KEPATUHAN kepada Allah..Kerana Islam yang dikau junjung tinggi…

Bersambung…..

Labels: 2 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta

"Kerana aku cintakan pada Allah, ketaqwaanku pada Allah membuat aku ingin terus mencari cari cinta yang sejati pada Allah yang akan menguatkan lagi keimananku padaNya. Semakin aku mencari cintaku pada Allah disitulah aku diduga dengan berbagai dugaan dan cabaran. hidup yang penuh dengan gelora turun naik seperti roda-roda yang berputar putar, gelombang lautan yang pasang surutnya. begitulah kehidupan yang harus aku tempuhi.'

Kerana cintaku pada Allah, menguatkan lagi cintaku kepada sesama insan makluk Allah jadikan untuk kita jadikan teman. Kasih sayang yang salah satu kesempurnaan dalam tabiat manusia. Rasa kasih sayang membuat orang turut merasa sedih dan melihat penderitaan sesama makhluk dan berusaha menghapuskannya dan meringankannya. Jelaslah kasih sayang itu adalah tabiat manusia yang selalu menrindukan kasih sayang sesama insan. Kasih sayang Allah juga meliputi seluruh alam wujud dan merata pada seluruh alam malakut. Manakala sinar pengetahuannya yang meliputi segala sesuatu memancar, memancarnya pula rahmat kasih sayangnya yang meliputi segala galanya

Rasa kasih sayang, keramahan dan kebajikan yang kita dapati dibumi ini adalah percikan dari rahmat Allah s.w.t, zat Allah Azza wa Jalla yang terdapat didalam hati manusia. Orang yang hatinya lembut suci dan paling besar kasih sayangnya dari percikan rahmat Illahi.

Petikan dari surah Ali Imran ayat 159 : "Maka disebabkan rahmat kasih sayang Allah lah engkau belaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya engkau bersikap keras dan berhati kasar , tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu".

Orang yang mengenal ciri ciri kehidupan dunia,yaitu ketika beliau dikurniakan sesuatu.

Surah An Naml ayat: 40 :" Ini adalah kurniaan Tuhanku untuk menguji diri ku apakah aku bersyukur atau kah mengingkari nikmatnya. Barang siapa bersyukur sebenar-benar bersyukurnya itu untuk kebaikan dirinya sendiri,dan barang siapa yang ingkar maka sungguhnya Tuhanku Maha Kaya dan Maha Mulia"

Ujian yang berupa hal-hal menyedihkan banyak sekali sebab-sebabnya. Sebaiknya kita dapat memahami kehidupan manusia. Suratan takdir yang kadang-kadang menguji sebahagian manusia dengan cubaan yang mungkin boleh mengakibatkan penderitaan. Menghadapi ujian-ujian ini kita harus lah tabah, sabar dan berserah diri kepada Allah SWT.

Kerana kehidupan dunia ini penuh dengan berisi ujian cubaan, maka kewajiban kita ialah berusaha sekuat tenaga untuk mengharungi dugaan dan cabaran itu.

Belajar lah mengambil berat hal-hal sedemikian dengan penuh rasa cinta, kasih dan sayang bukan hanya untuk dunia tapi juga untuk akhirat. Kerana di akhiratlah akan kekal dan ia akan lebih indah apa yang kita dapati didunia dan tak bisa untuk kita membandingkan kenikmatannya.

Janji Allah, dalam surah At taubah ayat: 72 :Allah menjanjikan orang orang yang beriman, lelaki dan perempuan,(akan beroleh) Syurga-syurga yang mengalir dibawahnya beberapa sungai; maka kekal didalamnya beroleh tempat-tempat yang baik didalam "syurga Adn" serta keredhaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar".

Labels: 0 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta
Wahai manusia !

Hari demi hari usiamu kian berkurang,
Tapi engkau tidak pernah menyadarinya.
Setiap hari Allah datangkan rezki kepadamu,
Tapi engkau tidak pernah memujiNya.
Dengan pemberian yang sedikit, engkau tidak pernah mau berlapang dada.
Dengan pemberian yang banyak, engkau tidak juga pernah merasa kenyang.

Wahai manusia !

Setiap hari Allah datangkan rezki untukmu.
Tapi setiap malam malaikat datang kepadaNya dengan membawa catatan perbuatan jelekmu.
Engkau makan dengan lahap rezkiNya,
Tapi engkau tidak segan-segan pula berbuat durjana kepadaNya.

Wahai Manusia !

Allah kabulkan jika engkau memohon kepadaNya,
KebaikanNya tak putus-putus mengalir untukmu.
Namun sebaliknya, catatan kejelekanmu sampai kepadaNya tiada henti.
Allah adalah pelindung terbaik untukmu,
Tapi engkau hamba terjelek bagiNya.

Wahai Manusia !

Kau raup segala apa yang Allah berikan kepadamu,
Tapi Allah tutupi kejelekan yang kau perbuat secara terang-terangan.
Tidak malukah kalian kepada Allah?

Wahai Manusia !

Engkau melupakan Allah
Tapi engkau ingat pula kepada yang lain.
Kepada manusia engkau merasa takut,
Tapi kepada Allah engkau merasa aman-aman saja.
Pada manusia engkau takut dimarahi,
Tapi pada kemurkaan Allah engkau tak peduli.

Wahai Manusia !

Bersujudlah dan bertaubatlah kepada Allah SWT serta menangislah.
Betapa banyak dosa yang telah kita lakukan selama ini.
Lihatlah, betapa banyak kelalaian yang telah kita lakukan selama ini!

Ya Allah,

Aku hanyalah sebutir pasir di gurun-Mu yang luas
Aku hanyalah setetes embun di lautan-Mu yang meluap hingga ke seluruh samudera
Aku hanya sepotong rumput di padang-Mu yang memenuhi bumi
Aku hanya sebutir kerikil di gunung-Mu yang menjulang menyapa langit
Aku hanya selonggok bintang kecil yang redup di samudera langit Mu yang tanpa batas.

Ya Allah,

Hamba yang hina ini menyedari tiada artinya diri ini di hadapan Mu.
Tiada Engkau sedikitpun memerlukanku,
Tapi hamba ini terus menggantungkan segunung harapan pada Mu.

Ya Allah,

Ibadahku hanya sepercik air
Bagaimana mungkin sepercik air ini dapat memadamkan api neraka Mu.
Betapa sedar diri ini begitu hina dihadapan-Mu.
Jangan jadikan hamba hina dihadapan makhluk-Mu.
Diri yang tangannya banyak maksiat ini,
Mulut yang banyak maksiat ini,
Mata yang banyak maksiat ini,
Hati yang telah dikotori oleh noda ini,
Yang memiliki keinginan setinggi langit,
Mungkinkah hamba yang hina ini menatap wajahMu Yang Mulia?

Ya Allah,

Ampunilah aku dan saudara-saudaraku yang telah memberi arti dalam hidupku,
Berikanlah kejayaan dan mudahkanlah urusan mereka,
Mungkin tanpa kami sedari,
Kami pernah melanggar aturan Mu.

Ya Allah,

Ampunilah kami,
Pertemukan kami dalam syurga Mu dalam bingkai kecintaan kepada Mu.

Ya Allah,

Siangku tak selalu dalam iman yang teguh,
Malamku tak senantiasa dibasahi airmata taubat,
Pagiku tak selalu terhias oleh zikir kepada Mu,
Begitulah si lemah ini dalam upayanya yang sedikit
Janganlah kau cabut nyawaku dalam keadaan lupa pada Mu,
Atau dalam maksiat kepada Mu.
Ya Tuhanku tutuplah untuk kami dengan sebaik-baiknya penutupan !!!

Ya Allah,

Kami bukanlah hamba Mu yang pantas memasuki syurga firdaus Mu,
Tidak pula kami mampu menanggung akan siksa api neraka Mu,
Berilah hamba Mu ini ampunan, dan hapuskanlah dosa-dosa kami,
Sesungguhnya hanya Engkaulah Sang Maha Pengampun.

Ya Allah,

Dosa-dosa kami seperti butiran pasir dipantai,
Anugerahilah kami ampunan wahai Yang Maha Agung,
Umur kami semakin berkurang setiap hari,
Tapi dosa-dosa kami terus bertambah.
Adakah pintu taubatku masih terbuka?

Ya Allah,

Hamba Mu yang penuh maksiat ini bersimpuh menghadapMu,
Ku akui dosa-dosaku dan memohon ampun kepadaMu,
Ampunilahku Ya Allah,
Kerana hanya Engkaulah Sang Pemilik Ampunan ...
Labels: 0 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta
Bila belum sedia melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam ...
kerana diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...
kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mau merusak kesucian dan penjagaan hatinya..

kerana diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu.. menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merusak izzah dan iffahmu ..

kerana diammu bukti kesetiaanmu padanya ..
kerana mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu ...

ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan ALi ?
yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...
tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah

kerana dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...
hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...
bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya ?

dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk
berbicara di dunia nyata,
biarkan ia tetap diam ...

jika dia memang bukan milikmu, pasti Allah, melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...

biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...

NB. Postingan temannya Aldiansyah
(Share by: Arytha Rusianty)

selawat~
Labels: 0 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta
Bismillah.......
Walhamdulillah......
Khaifa HaLuk ya Akhi Wa Ukhti??
Moga Cinta ALLAH SWT senantiasa menuntun LangKah Kita....~
Amin Allahumma Amien....~

✿ ........... ✿ ........... ✿ ............ ✿ .......... ✿

Meski setebal apapun mendung melintasi langit,
namun sinar mentari tak pernah kehilangan cirinya.
Ia senantiasa menghadirkan sinarnya untuk dibagi.
Ia senantiasa tegar tanpa kehilangan jati dirinya sebagai
sumber penerang di hari ini.

Ia tak pernah menunda bersinar hingga esok,
meskipun ia dapati mendung menghalangi keindahan sinarnya.
Setiap tumbuhan kembali terjaga dari tidurnya.
Kembang-kembang kembali bermekaran ceria menyambut harinya.
Burung-burung terbang dan berkicau dengan merdunya.
Semua hadir tanpa rasa sedih, gelisah, dan amarah.
Semua ceria untuk menjelang setiap detik anugerah-Nya.

Saudaraku......

Sudahkah kita berniat bahwa hari ini
akan kita hiasi dengan senyum ceria dan kebahagiaan?
Sudahkah kita bertekad untuk menyongsong hari ini
dengan rasa optimis dan semangat hidup yang akan kita bagi dan tularkan?
Dan sudahkah kita menjadikan berbaik sangka sebagai modal bagi kita
untuk meneruskan perjalanan ini?

Saudaraku......

Begitu sia-sia rasanya perjalanan hidup
jika setiap detiknya tidak pernah kita hargai dan syukuri.
Begitu menyiksanya perjalanan hidup jika
setiap ujian yang menerpanya kita hadapi dengan kemarahan dan wajah yang muram.
Dan begitu berat rasanya langkah hidup jika kita tak mau berbagi sedikitpun.
Kesedihan tidak akan mengembalikan segala yang hilang menjadi kembali.
Tangisan penyesalan akan terasa hampa
tanpa kesungguhan usaha untuk bangkit dari kelalaian diri.
Setiap nasehat hanya akan menjadi penghias belaka
jika sedikitpun tak diniatkan untuk dilakoni.
Semua usaha akan terasa sia-sia jika sedikitpun tak berserah diri kepada-Nya.

Tersenyumlah atas anugerah hidup hari ini.
Bersyukur dan berbaik sangkalah bahwa Dia masih
memberikan kesempatan bagi kita untuk kembali.
Sebut setiap asma-Nya dengan penuh kerendahan hati.
Besarkan Dia dalam setiap aktifitas dan detik perjalanan ini.
Jangan engkau halangi senyuman itu jika akan tersungging di ujung bibirmu hanya karena kegundahan yang tak jelas asal usulnya.
Jangan engkau gantikan keceriaan diri dengan kesuraman hati yang
engkau tampakkan lewat wajah yang bermuram durja....

Saudaraku......

Berbagilah hari ini.....
Berbagilah untuk setiap kebahagiaan yang engkau rasakan di hati...
Tak perlu kau ukur dengan besar atau kecilnya nilai berbagi itu...

Berbagilah walau sekedar berwajah ceria dan sepatah kata sapa
dan salam....
Tetaplah berbagi dan tersenyum dalam rangka mensyukuri segala anugerah-Nya hari ini....
Tetaplah berbagi dan tersenyum layaknya mentari yang tak menunda hadirnya....
meski mendung menyelimuti indah sinarnya hari ini.....

La TAHZAN.....!!

" Dan janganLah kaMu meraSa (lemah) & jangan (puLa) berSedih hati, sebab kamu yang paLing tinggi (derajatnya) jiKa kaMu Orang yaNg beriman"

(^Senyum^)

•❤•.....•❤•.....•❤•.....•❤•.....•❤•.....•❤•.....•❤•
Labels: 0 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta
hebat sangatkah cinta,

atau cuma hawa nafsu semata,

jika tiada calon, ramai yang bertanya ,

mengapa tidak dicari katanya,



hebat sangatkah cinta,

jika cuma sesama manusia,

apatah lagi berlainan jantina,

hingga agama diletak belakangnya,



hebat sangatkah cinta,

jika statusku single mereka hairan bertanya,

sedangkan solat lima waktu tidak diberatnya,

jika ramai tak buat dipandang biasa,



hebat sangatkah cinta,

menghayati rasa yang terkandung didada,

terlahirnya sajak ,puitis nya cinta,

lautan api sanggup diredahnya,



hebat sangatkah cinta,

hingga semua nak diserahkannya,

katanya memujuk kononnya aku yang teristimewa,

sedangkan ayat sampah tu dah beribu kali dijaja,



hebat sangatkah cinta,

kononnya dihati tulus setia,

membukti cinta tanpa diduga,

akhirnya tubuh menjadi mangsa



hebat sangatkan cinta,

" saya suka awak kerana agama"

kalau begitu mengapa mendekati zina,

jika benar agama ukurannya,



hebat sangatkah cinta,

mampu membuat diri tersenyum manja,

khayalnya meneguk madu cinta,

sedangkan yang diteguk racun berbisa,



hebat sangat kah cinta,

sehingga mata yang celik dikata buta,

dosa pun dia kata"tak pa",

janji kau aku yang punya



hebat sangatkah cinta ,

jawpannya ya,

jika mencari cinta yang Esa,

bahagianya kekal untuk selamanya
Labels: 2 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta
Beritahu pada muslimah itu
dirinya ibarat kaca;
disentuh terguris,
dihantuk serpih,...
dihempap berkecai.

Beritahu pada muslimah itu
jaga tutur kata;
cakap tinggi nanti dibenci,
terlalu rendah dipijak pula,
cakap sombong mengundang lawan,
hati-hati meluah kata,
kerana pulut santan binasa,
kerana mulut badan binasa.

Beritahu pada muslimah itu
jaga tingkah laku;
harga diri letaknya di situ,
jangan meluru ikut telunjuk nafsu,
sesekali tersilap langkah,
akan dihukum selamanya,
keturunan dicerca payah,
menyesal kemudian bukan faedah.

Beritahu pada muslimah itu
jaga pakaian;
ia cermin peribadi,
juga lambang bangsa,
di mana dan dalam keadaan apapun,
biar orang kenal, dia orang ISLAM.

Beritahu pada muslimah itu
simpan secebis malu;
kerana malu itu,
sebahagian daripada iman...


CaNTik WaNitA kERaNa KeJeRNiHaN WaJaH,
MaNiS WaNitA kERaNa sENyuMaN yANg iNdaH,
AyU WaNitA kERaNa keSeDeRHaNaaN LaHiRiaH,
HeBaT WaNitA kERaNa KeiMaNaN kePaDa ALLAH!See More
sesuatu yang berharga pasti disimpan, ditutup dan tak didedahkan kpd org ramai...cuba bandingkan kaca dan berlian..mana yang lebih dijaga?? yang tertutup tu la yang mahal... album ni ditujukan pada diriku sendiri..moga menjadi wanita solehah itu sentiasa menjadi impian aku...walaupun diriku serba kekurangan dan banyak silap dan salahnya.. improve diri menjadi lebih baik adalah wajib bg insan merasakan dirinya adalah hamba...
Labels: 0 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta

Hawa..

Kau bangga dengan kecantikan lahiriah yang ada padamu,

Kau sanjung tinggi Adam yang terpikat dengan keindahan rupamu,

Kau tersenyum manis saat Adam melihat lenggok tubuhmu,

Tapi kau marah dan benci bila ada segelintir Adam yang menegurmu.

Hawa..

Iblis menggunakanmu sebagai umpan untuk memerangkap Adam,

Ambillah kesempatan ini untuk memperdayakan Iblis,

Selamatkanlah Adam dari cengkaman api yang tidak akan terpadam,

Jatuhkanlah musuh Islam dengan akal satumu yang genius.

Hawa..

Sikap tak endahmu menjadikan Adam berani terhadapmu,

Berani mengambil peluang untuk menyentuh maruahmu,

Ketidaktegasanmu membuatkan Adam semakin suka akan dirimu,

Hingga kau pun hanyut dengan dunia cinta palsu.

Hawa..

Lenggok tubuhmu bisa membuat Adam terpaku dan mata menjadi sepi,

Lembut suaramu bisa mencairkan hati lelaki Adam,

Longgarkanlah pakaianmu agar tubuhmu tertutup rapi,

Tegaskanlah suaramu supaya syaitan tidak berpeluang merasuk Adam.

Begitu juga Hawa..

Di mana malumu saat kau menayangkan perhiasanmu kepada ajnabi?

Di mana taqwamu saat syaitan menempiaskan bisikannya untuk menggoda Adam?

Adam menyeru agar kau pelihara maruahmu supaya tidak dicemari,

Agar kawalan nafsu sentiasa berada dalam pegangan iman Adam.

Hawa..

Mahalkanlah senyummu yang bisa menawan hati lelaki,

Jagalah dan peliharalah aurat dan maruah dirimu,

Untuk membentengi nafsu yang sangat dibenci,

Agar kau suci terpelihara saat Adam datang menyuntingmu.

Hawa..

Memang Adam mudah cair dengan keanggunan wajahmu,

Namun, itu bukanlah yang Adam impikan,

Adam mengimpikan Hawa yang kuat pegangan agama sebagai penyuci kalbu,

Adam juga menginginkan Hawa yang sopan berpakaian dan memelihara pandangan.

Untukmu Hawa :

Jadilah Hawa yang tinggi dengan didikan agama, merendah diri dengan akhlak mulia dan baik hati. Jadilah Hawa yang malu dan menjaga aurat serta maruah diri dari sewenang-wenangnya ditonton oleh ajnabi. Jadilah Hawa yang sentiasa haus akan ilmu nasihat dan teguran sebagai persiapan menjadi Hawa yang solehah untuk suami tercinta. Jadilah juga seorang Hawa yang bisa menjadi anak, ibu dan isteri solehah serta hambaNya yang beriman dan bertaqwa seperti yang diidami oleh kaum Adam.



Labels: 0 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
kelanatinta

Adam..

Kau bilang dirimu hebat dan kuat ibarat pahlawan,

Gagah perkasa seperti Badang,

Kau gunakan Hawa sebagai umpan,

Untuk membuktikan kelelakianmu yang hanya temberang.

Adam..

Kadangkala kekacakan yang ada padamu,

Bisa membuat Hawa lemah dan cair ibarat ais terkena api,

Hati yang rapuh mudah luluh dan tunduk pada nafsu,

Jiwa yang halus mudah pula jatuh hati.

Adam..

Kata-kata manis nistamu bisa menggoda sanubari Hawa,

Senyum nakalmu membuatkan Hawa semakin suka,

Lembutmu dalam berbicara membuatkan Hawa senang mendekatimu,

Sikap prihatinmu menjadikan Hawa tergilakan perhatianmu.

Adam..

Kau bilang akalmu sembilan mengalahkan nafsumu yang satu,

Gunakanlah akalmu itu untuk mendidik nafsumu yang boleh membinasakan Hawa,

Cerdikkanlah akalmu itu dengan berjihad menentang nafsu,

Agar Hawa terpelihara sentiasa dalam jagaan taqwa.

Oleh itu Adam..

Bersikap tegaslah dengan Hawa dalam setiap urusanmu,

Kau harus kuat dan sabar dalam membimbing Hawa yang semakin liar,

Kau harus terus berjuang menentang hawa nafsumu,

Agar nafsu Hawa tidak terus-terusan menular.

Adam..

Di mana imanmu saat matamu melihat Hawa berpakaian tidak cukup kain?

Di mana kau letakkan Allah saat hawa nafsu menjadi Tuhanmu?

Hawa meminta agar kau bersikap tegas dan berani dalam perjuangan,

Agar Hawa takut untuk menggoda dan mendekatimu.

Untukmu Adam :

Jadilah Adam yang berpendidikan tinggi dalam bab agama agar bisa membimbing Hawa dari menjadi mangsa godaan syaitan. Jadilah Adam yang murah dengan kata-kata nasihat dan teguran yang boleh memperbaiki Hawa. Jadilah Adam yang sentiasa berjuang menentang nafsu dan memelihara dirinya untuk Hawa tercinta, iaitu, isteri. Jadilah juga Adam yang bertanggungjawab menjadi ketua keluarga, imam dalam solat jemaah dan pemimpin agama seperti yang diimpi oleh kebanyakan Hawa.



Labels: 1 comments | Links to this post edit post
Reactions: 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...