kelanatinta

Episod 1

Cinta itu memang membutakan…dengan cinta sahaja hati kita mudah untuk lupa apakah erti cinta yang sebenar..al-hawa tidak akan membawa kita ke mana-mana..lebih membawa kepada suatu penantian yang akhirnya akan mengecewakan..menyakitkan..akhirnya kita akan hanyut dengan dunia kita sendiri..

*************************************************************************************************
“Tu la kau, aku dah cakap kat kau siang-siang lagi…cepat-cepatlah cari pakwe..”, kata Azrah yang cuba untuk mengampu kawannya yang selama ini masih lagi dikatakan singe available. “Ada pakwe ni seronok…kau tahu? Kita akan berasa selalu bhagaia apabila bersama dengannya…kehangatan yang tiada taranya apabila kita berada dalam dakapannya”, kata Azrah lagi, sambil berpeluk tubuh , tersenyum-senyum, membayangkan barangkali.
“Ala Azrah…kalau ada jodoh tak kemana…aku pasti Dia dah adakan untukku..mase je belum sampai”, kataku. Sesungguhnya, jodoh pertemuan itu semua adalah ketentuannya. “Alahai kau ni, sok alim la plak..kalau nak tunggu yang tu..entah bile la aku dapat tengok kau ni berpakwe…” kata Azrah yang seakan mengejek dengan pendirian Afsa Asrar. “InsyaAllah, Azrah kau takkan dapat tengok aku berpakwe…tapi kau akan terus dapat tengok aku kahwin..” balasku. “Amboi, jauh jugak angan kau ni rupernye…pakwe pun tak de, berangan nak kawin”, kata Azrah terus-terang.
“Hmm…apa-apa je la Azrah..”, kataku ringkas membalas. “Jomlah pergi usrah, nanti naqibah kita tunggu lama plak..ni kan usrah kita yang terakhir kat skolah ni”, ajakku selepas siap-siap mengenakan tudung dan mencapai fail usrah. “Asrar, kau pergilah, aku tak pergi kot, ada keje sket kat skolah”, kata Azrah selamber. Akhirnya berjalanlah Asrar seorang ke surau untuk menghadiri usrah seperti biasa.

*************************************************************************************************
“Menyingkap tirai hati
Mengintai keampunan di halaman subuh rahmatmu tuhan
Tiap jejak yang bertapak, debu kejahilan akan ku jirus dengan madu keimanan,
Tak ternilai air mata dengan permata
Yang bisa memadamkan api neraka
Andai benar mengalir darinya suhanurani
Takkan berpaling pada palsu duniawi
Destinasi cinta yang kucari sebenarnya terlalu hamper
Hanya kabur kerana dosa di dalam hati
Telah ku redah daerah cinta
Yang lahir dari wadah yang alpa
Tiada tenamg ku temui, hanya kecewa menyelubungi
Ku gelintar segenap maya, mendambarkan sebutir hakikat
Untuk ku semai menjadi sepohon makrifat,
Moga dapatku berteduh direndang kasihmu…”

“Ya Allah, terkejut aku Mai..kau ni..”, kata Asrar spontan sambil melurut dadanya, kerana terkejut dengan sergahan teman sebilikya, Ummu Maisarah. “Hehehe…khusyuknyer dengar lagu, sampai orang masuk bilik pun tak perasan?”, tanya Mai. Terus saja Mai duduk di mejanya sambil maghadapku, tersenyum-senyum angkat kening. “Ni nape plak ni? Kau sakit ke? Terangkat-angkat kening tu?”, tanyaku kehairanan dengan reaksi Mai. “Tak de la..saje-saje je..kau ingatkan kat saper ni Asrar? Orang jauh?”, tanye Mai lagi. “Hah? Orang jauh? Ape plak orang yang jauh?”, tanyaku semula, pura-pura tak faham akan maksudnya. “Alahai Asrar, kita dah lama kenal…takkan dengan Mai pun nak berahsia? Ceritalah pada Mai, siapakah mujahid yang telah berjaya mendapatkan mujahidah, Afsa Asrar ni?”, tanya Mai terus menerus.


Labels: edit post
Reactions: 
0 Responses

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...