kelanatinta
1. Mencintainya kerana Allah(mendekatkan diri pada Allah dan mentaatinya). Ini termasuk cinta yang bermanfaat. Contohnya , cinta suami isteri yang bernikah untuk menjaga dirinya dari perkara maksiat dan juga bernikah kerana mengikut sunnah Rasulullah menyambung generasi pejuang.

2. Cinta yang mendatangkan murka Allah. Lebh kita kenali cinta kerana nafsu berahi. Cinta inilah yang memalingkan diri kita daripada Allah, membuat kita lupa akannya dan mendorong kita melanggar syariatnya. Firman Allah: “Dan diantara manusia dari orang yang mengangkat sembahan selain Allah, mereka mencintai sebagaimana mencintai Allah. Adapun orang-orang yang sangat tinggi cintanya terhadap Allah , dan Allah tidaka akan menunjuki orang-orang fasik”. Al-Baqarah

3. Cinta yang mubah(harus), adalah cinta yang tidak ada unsure kesengajaan. Misalnya tanpa sengaja, kita(lelaki) melihat wanita atau kita(wanita) melihat lelaki kemudian jatuh cinta dan perkara tidak sampai kita membuat maksiat pada Allah. Kita merahsiakannya dan menahan diri kita untuk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang.

PERASAAN CINTA BERMULA DARIPADA MATA, PERASAAN SUKA BERMULA DARIPADA TELINGA, JIKALAU KITA BERHENTI MENYUKAI SESEORANG YANG KITA SUKA, UMPAMA KITA MEMBUANG TELINGA KITA. TAPI JIKA KITA CUBA MENUTUP MATA, CINTA BERBUAH MENJADI AIR MATA. FIKIRKANLAH BERSAMA-SAMA SIAPA YANG ANDA CINTAI. ADA APA DENGAN CINTA?
Labels: edit post
Reactions: 
0 Responses

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...